Faragó Boglárka weboldala

Önszabályozó tanulás pszichológiája

Tematika

Hét

Tananyag

  1. Február 19.

A tantárgy teljesítésével kapcsolatos követelmények megbeszélése

  1. Február 26.

Az önkontroll és az önszabályozás pszichológiai kérdései és összefüggései a tanulással (az önszabályozó tanulás fázisai, stratégiái, az önszabályozó tanuló jellemzői)

  1. Március 5.

Tanulói aktivitásra építő módszerek (kooperatív tanulás, projektoktatás stb.)

  1. Március 12.

A hatékony tanulási környezet kialakításának lehetőségei. A tanulás külső és belső tényezői (szokásrendszer, önszabályozó kérdőív)

  1. Március 19.

Attitűdformálás és motiválás módszertani lehetőségei (személyiségen belüli és szituációfüggő ösztönzési variációk)

  1. Március 26.

Elemi és összetett tanulási technikák, tanulási stratégiák

  1. Április 2.

Tanulási stílus

  1. Április 9.

Figyelem fejlesztésének lehetőségei

  1. Április 16.

Emlékezet fejlesztésének lehetőségei

  1. Április 23.

Tavaszi szünet

  1. Április 30.

Gondolkodtatva nevelni, a problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének lehetőségei

  1. Május 7.

Tanulás tanácsadás feladata, módszerei, A tanulásfejlesztés fő feladatai kisiskolás és serdülőkorban

  1. Május 14.

Zárthelyi dolgozat

  1. Május 21.

Hallgatói munkák bemutatása, A félév zárása, gyakorlati jegyek megbeszélése, javítási lehetőség

 

Követelmények

A kurzus teljesítésének a feltételei:

  • A kurzus részvételköteles a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat rendelkezései szerint egy igazolatlan és két igazolt hiányzás megengedett
  • Órai aktivitás.
  • Zárthelyi dolgozat: a félév anyagából. A zárthelyi dolgozat sikeres teljesítéséhez 50% szükséges: 0-50% elégtelen, 51-62% elégséges, 63-75% közepes, 76-88 % jó, 89-100% jeles. A zárthelyi dolgozat pótlására, javítására az utolsó tanítási héten lesz lehetőség. A zárthelyi dolgozat időpontja: előreláthatólag a 13. hét, vagyis május 14.
  • Beadandó feladat elkészítése: Indirekt vagy direkt tanulásfejlesztésre alkalmas online, okostelefonon..stb. használható alkalmazások, feladatok keresése, bemutatása

 

Irodalom

Kötelező irodalom:

  • Molnár Éva: Önszabályozó tanulás; nemzetközi kutatási irányzatok és tendenciák; Magyar Pedagógia, 102. évfolyam, 1. szám, 2000, 63-77.p.
  • Réthy Endréné: A kognitív és motivációs önszabályozást kialakító oktatás; Iskolakultúra, 2002/2.; 3-12.p.
  • Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan tanári kézikönyv. Metódus-Tan kiadó. Budapest. 2008
  • Dávid Mária A tanulási kompetencia fejlesztése – elméleti háttér. In: Alkalmazott pszichológia folyóirat, 2006. VIII. évfolyam, 1. szám (51-64. p.) 2006.
  • Fisher, Robert: Hogyan tanítsuk gyermekeinket tanulni? Budapest, Calibra Kiadó, 2000.

További irodalom:

  • Barabási Tünde (2013). Tanulási stílusok és modellek. A felnőttkori tanulás eredményességét meghatározó tényezők. In. Dr. Juhász E. és Pete N. Tréningek a tehetséggondozásban. Belvedere Meridionale Kiadó, 62-64.old.
  • Dávid Mária (2015). Tanulásmódszertan – az önszabályozó tanulás kialakításának elméleti aspektusai és pszichológiai háttere. EKF Roma Szakkollégiuma, Eger.
  • Dávid Mária (2012). A tanácsadás és konfliktuskezelés elmélete és gyakorlata. Esztergom.
  • Gaskó Krisztina (2006). A tanulás pszichológiai értelmezése. A hatékony és eredményes tanulás külső-belső feltételei. In. Nahalka I. (szerk). A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése, 3. kötet. Hatékony tanulás. Bölcsész Konzorcium, Budapest. 30-36.old. 
  • Héjja-Nagy Katalin (2015). Tanulási stratégiák és a tanulói aktivitást befolyásoló egyéni feltételek online környezetben. In. Lévai D. és Papp-Danka A. (szerk). Interaktív Oktatásinformatika. ELTE Eötvös Kiadó, Eger.
  • Papp-Danka Adrienn (2014). Az online tanulási környezettel támogatott oktatási formák tanulásmódszertanának vizsgálata. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 
  • Zimmerman, B. J. (1998). Academic studying and the development of personal skill: A self-regulatory perspective. Educational Psychologist, 33, 73-86.

Tantárgy kredit

2

Tantárgykód

NMP_PS027G2

Kurzus típusa

Nappali tagozat / Full time Course