Önszabályozó tanulás pszichológiája
Tematika
Hét |
Tananyag |
|
A tantárgy teljesítésével kapcsolatos követelmények megbeszélése |
|
Az önkontroll és az önszabályozás pszichológiai kérdései és összefüggései a tanulással (az önszabályozó tanulás fázisai, stratégiái, az önszabályozó tanuló jellemzői) |
|
Tanulói aktivitásra építő módszerek (kooperatív tanulás, projektoktatás stb.) |
|
A hatékony tanulási környezet kialakításának lehetőségei. A tanulás külső és belső tényezői (szokásrendszer, önszabályozó kérdőív) |
|
Attitűdformálás és motiválás módszertani lehetőségei (személyiségen belüli és szituációfüggő ösztönzési variációk) |
|
Elemi és összetett tanulási technikák, tanulási stratégiák |
|
Tanulási stílus |
|
Figyelem fejlesztésének lehetőségei |
|
Emlékezet fejlesztésének lehetőségei |
|
Tavaszi szünet |
|
Gondolkodtatva nevelni, a problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének lehetőségei |
|
Tanulás tanácsadás feladata, módszerei, A tanulásfejlesztés fő feladatai kisiskolás és serdülőkorban |
|
Zárthelyi dolgozat |
|
Hallgatói munkák bemutatása, A félév zárása, gyakorlati jegyek megbeszélése, javítási lehetőség |
Követelmények
A kurzus teljesítésének a feltételei:
- A kurzus részvételköteles a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat rendelkezései szerint egy igazolatlan és két igazolt hiányzás megengedett
- Órai aktivitás.
- Zárthelyi dolgozat: a félév anyagából. A zárthelyi dolgozat sikeres teljesítéséhez 50% szükséges: 0-50% elégtelen, 51-62% elégséges, 63-75% közepes, 76-88 % jó, 89-100% jeles. A zárthelyi dolgozat pótlására, javítására az utolsó tanítási héten lesz lehetőség. A zárthelyi dolgozat időpontja: előreláthatólag a 13. hét, vagyis május 14.
- Beadandó feladat elkészítése: Indirekt vagy direkt tanulásfejlesztésre alkalmas online, okostelefonon..stb. használható alkalmazások, feladatok keresése, bemutatása
Irodalom
Kötelező irodalom:
- Molnár Éva: Önszabályozó tanulás; nemzetközi kutatási irányzatok és tendenciák; Magyar Pedagógia, 102. évfolyam, 1. szám, 2000, 63-77.p.
- Réthy Endréné: A kognitív és motivációs önszabályozást kialakító oktatás; Iskolakultúra, 2002/2.; 3-12.p.
- Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan tanári kézikönyv. Metódus-Tan kiadó. Budapest. 2008
- Dávid Mária A tanulási kompetencia fejlesztése elméleti háttér. In: Alkalmazott pszichológia folyóirat, 2006. VIII. évfolyam, 1. szám (51-64. p.) 2006.
- Fisher, Robert: Hogyan tanítsuk gyermekeinket tanulni? Budapest, Calibra Kiadó, 2000.
További irodalom:
- Barabási Tünde (2013). Tanulási stílusok és modellek. A felnőttkori tanulás eredményességét meghatározó tényezők. In. Dr. Juhász E. és Pete N. Tréningek a tehetséggondozásban. Belvedere Meridionale Kiadó, 62-64.old.
- Dávid Mária (2015). Tanulásmódszertan – az önszabályozó tanulás kialakításának elméleti aspektusai és pszichológiai háttere. EKF Roma Szakkollégiuma, Eger.
- Dávid Mária (2012). A tanácsadás és konfliktuskezelés elmélete és gyakorlata. Esztergom.
- Gaskó Krisztina (2006). A tanulás pszichológiai értelmezése. A hatékony és eredményes tanulás külső-belső feltételei. In. Nahalka I. (szerk). A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése, 3. kötet. Hatékony tanulás. Bölcsész Konzorcium, Budapest. 30-36.old.
- Héjja-Nagy Katalin (2015). Tanulási stratégiák és a tanulói aktivitást befolyásoló egyéni feltételek online környezetben. In. Lévai D. és Papp-Danka A. (szerk). Interaktív Oktatásinformatika. ELTE Eötvös Kiadó, Eger.
- Papp-Danka Adrienn (2014). Az online tanulási környezettel támogatott oktatási formák tanulásmódszertanának vizsgálata. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
- Zimmerman, B. J. (1998). Academic studying and the development of personal skill: A self-regulatory perspective. Educational Psychologist, 33, 73-86.