Tanulást megalapozó pszichés funkciók preventív fejlesztése
Tematika
Időpont |
Tananyag |
2025. Március 25. Kedd |
1. Bevezetés, követelmények, feladatok megbeszélése 2. Az alapfogalmak megismerése: fejlődés, fejlesztés, prevenció, fejlődés támogatása 3. Az idegrendszer fejlődésének neuropszichológiai alapjai 4. A kognitív fejlődés |
2025. Április 1. Kedd |
5. Az érzékszervi mozgásos tapasztalatok szerepe az idegrendszer érésében. A mozgás és az értelmi fejlődés kapcsolata 6. Komplex prevenciós óvodai program elméleti háttere és alapelvei 7. A Komplex prevenciós óvodai program fő elemei 8. Mozgásfejlődés támogatása |
2025. Április 8. Kedd |
9. Az érzékelés és észlelés fejlődésének támogatása 3-7 éves kor között 10. A figyelem fejlődése és fejlődésének támogatása 3-7 éves kor között 11. Az emlékezet fejlődése és fejlődésének támogatása 3-7 éves kor között. 12. A gondolkodás fejlődése és fejlődésének támogatása 3-7 éves kor között 13. A testséma kialakulását meghatározó tényezők. A testséma kialakulását segítő gyakorlatok. 14. A nyelvi fejlődés és az értelmi fejlődés kapcsolata. A nyelvi fejlődést segítő gyakorlatok 15. A Komplex Prevenciós óvodai program alkalmazásának feltételrendszere |
Követelmények
A kurzus teljesítésének a feltételei:
- A gyakorlati jegyhez sikeres zárthelyi dolgozat, az órai feladatokban való aktív részvétel szükséges.
- A zárthelyi dolgozat sikeres teljesítéséhez 50% szükséges: 0-50% elégtelen, 51-62% elégséges, 63-75% közepes, 76-88 % jó, 89-100% jeles.
- A zárthelyi dolgozatok pótlására, javítására az utolsó tanítási héten van lehetőség.
- A kurzus részvételköteles a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat rendelkezései szerint egy igazolatlan és két igazolt hiányzás megengedett.
A felkészülést segítő anyagok a következő oldalon elérhetők: http://tanitlap.uni-eger.hu/farago_boglarka/
Irodalom
Kötelező irodalom:
- Balázsné Szűcs Judit, Bíró Antalné, Galléné Falka Éva, Kalmárné Géczi Gabriella, Kifor Lászlóné, Kuhn Gabriella,Porkolábné Balogh Katalin, Szaitzné Gregorits Anna: Komplex Prevenciós Óvodai Program – Kudarc nélkül az iskolában. Trefort Kiadó, Budapest, 2009. ISBN: 978 963 446 2989
- Csépe Valéria: Kognitív fejlődés – Neuropszichológia. Gondolat-Infonia Kiadó, Budapest, 2005. ISBN: 978 963 956 7788
- Martonné Tamás Márta: Fejlesztő pedagógia. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2002. ISBN: 963 635 458
Ajánlott irodalom:
- Daniel Siegel, Tina Payne Bryson: A gyermeki elme. Ursus Libris Kiadó, Budapest, 2014. ISBN: 9789639718647
- Huba Judit: Pszichomotoros fejlődés és fejlesztés. Logopédia Kiadó, Budapest, 2011. ISBN: 9638907530