A tanulói fejlődés, megismerés és egyéni bánásmód pszichológiája
Tematika
Hét |
Tananyag |
1. |
A fejlődéslélektan tudománya, helye a pszichológia tudományok rendszerében, jelentősége az iskolai tanári munkában. A tanuló fejlődését meghatározó tényezők. Február 20. |
2. |
A gyermek intrauterin fejlődése és a születés. A fejlődés jellemzői születéstől az iskolába lépésig, az iskolaérettség jelentősége. Február 27. |
3. |
A fejlődés folyamata, pszichikus sajátosságok a kisiskoláskorban. A fejlődés folyamata, pszichikus sajátosságok a serdülő- és ifjúkorban. Március 6. |
4. |
A környezeti hatások szerepe a gyermekek fejlődésében, az új információhordozók, infokommunikációs technikák (pl. számítógép, internet stb.) hatása gyermekek fejlődésére. Március 13. |
5. |
A tanulói megismerés és egyéni bánásmód szemléletének kialakulása, az integráció és az inklúzió fogalmának és gyakorlatának megjelenése a köznevelésben. Március 20. |
6. |
A tanulók megismerésének módszerei. Március 27. |
7. |
A tanulók közötti különbségek, az átlagtól való eltérést jelző tünetek, a tanulási nehézség, tanulási zavar és tanulási akadályozottság fogalma. A kiemelt figyelmet, különleges bánásmódot igénylő tanulók. Április 3. |
8. |
A tanulási nehézség felismerése és módszerek a tanulás-tanítás folyamatában: lemaradó tanulók, lassan tanulók, helytelen szokásokkal, módszerekkel tanulók kezelése az iskolában. Április 10. |
8. |
Tavaszi szünet. Április 17. |
9. |
Tavaszi szünet. Április 24. |
10. |
Szünet: Május 1. |
12. |
Tanulási zavarok csoportosítása; a „tanulási zavar”: alapkultúrtechnikák elsajátításának zavara (dys-); a viselkedési, magatartási zavarok; a hiperaktivitás; az impulzivitás; a figyelemzavar és a figyelemzavar hiperaktivitással. Május 8. |
13. |
A sajátos nevelési igényű tanulók (SNI), az integráció – inklúzió, a szegregált és az integrált nevelés sajátosságai. Május 15. |
14. |
ZH. Május 22. |
Követelmények
A kurzus teljesítésének feltételei:
- Az órán való aktív részvétel
- Gyakorlati óra, így kötelező a megjelenés a TVSZ alapján előírtak szerint
- A félév során vállalt feladatok, projektmunkák elkészítése és prezentálása, előre egyeztetett témában
- Az elkészült munkák értékelésének szempontrendszere megtalálható lesz az oktatói portál felületén
- A félév során van javítási lehetőség, a tanárral egyeztetve
- A projektmunkák elkészítéséhez bármikor kérhető segítség a moodle felületén, vagy e-mailben vagy az órák során
- Zh a tananyagra épülve (javítási lehetőség van)
megszerzett ismeretek értékelési módja:
- A projektmunkáknál önértékelés, csoportértékelés és tanári értékelés az előre megadott szempontok szerint
- A zh értékelése javítókulccsal történik, legalább 50 % jó válasz szükséges a teljesítéshez
- A gyakorlati jegy több elemből tevődik össze: órai aktivitás, projektmunka, zh dolgozat
évközi tanulmányi követelmények:
- projektmunkákról beszámoló prezentáció formájában, előzetesen egyeztetett időpontban
- zh megírása
- a zh-írásról csak orvosi igazolással lehet távol maradni
szóbeli vizsga tételsora (ha van): nem lesz
Irodalom
Kötelező irodalom:
- Cole, M. - Cole, S. R.: Fejlődéslélektan (2006). Budapest: Osiris Kiadó. ISBN 9633894735
- Dávid Mária - Estefánné Varga Magdolna - Farkas Zsuzsanna - Hídvégi Márta - Lukács István (2008): Hatékony tanulómegismerési technikák. Oktatási programcsomag a pedagógusképzés számára. Bp., Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság. http://docplayer.hu/421610-Hatekony-tanulomegismeresi-technikak.html
- N. Kollár Katalin - Szabó Éva (szerk.)(2017): Pedagógusok pszichológiai kézikönyve I. Budapest: Osiris, ISBN 978 963 276 280 https://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/handle/123456789/2913
- N. Kollár Katalin - Szabó Éva (szerk.) (2017): Pedagógusok pszichológiai kézikönyve II.. Budapest: Osiris, ISBN 978 963 276 281 4 https://dtk.tankonyvtar.hu/handle/123456789/2902
- Tóth László: Pszichológiai vizsgálati módszerek a tanulók megismeréséhez https://www.scribd.com/doc/76570872/Pszichologiai-vizsgalati-modszerek-a...
Ajánlott irodalom:
- Bárányné Jámbori Szilvia, Horváth-Militinyi Tünde – Ráczné Török Erzsébet (2013): Tanulók és tanulócsoportok megismerése – kiemelt figyelmet igénylő tanulók. Online elérhető: http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Tanulk_s_tanulcsoportok_megismerse_-_kiemelt_figyelmet_ignyl_tanulk/index.html
- Ceglédi Erzsébet - Máth János (2013). Az iskolai teljesítményt befolyásoló tényezők vizsgálata. Factors affecting school performance), Alkalmazott Pszichológia, 13(4), 23-46. Online elérhető: http://ap.elte.hu/wp-content/uploads/2014/01/APA_2013_4_Czegledi_Math1.pdf
- Estefánné Varga Magdolna - Dávid Mária (2013): SNI tanulók támogatása IKT eszközökkel. Eger: EKF Líceum Kiadó.
- Juhász Valéria (2015). Az iskolai teljesítményt befolyásoló tényezők. Új Pedagógiai Szemle, 2015(9-10). Online elérhető: http://folyoiratok.ofi.hu/uj-pedagogiai-szemle/az-iskolai-teljesitmenyt-befolyasolo-tenyezok#main-content
- Révész László, K. Nagy Emese (szerk.): A Komplex Alapprogram Koncepciója 2. Líceum Kiadó, Eger ISBN 978-963-496-118-5 https://www.komplexalapprogram.hu/upload/KAK_koncepci%C3%B3_v2_digit.pdf
- Szabó Zsuzsa (szerk.): A tehetség kézikönyve. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége. Veszprém ISBN978-615-00-8715-3 (2020)
- Tóth-Szerecz, Á. (2015). Sajátos nevelési igényű gyermekek az iskolarendszerben, inkluzív nevelés. Iskolakultúra, 25(11), 115-120. Online elérhető: http://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/21729/2...
A kurzust teljesítését segítő (kötelező / ajánlott) digitális tananyagok: