Faragó Boglárka weboldala

A tanulói fejlődés, megismerés és egyéni bánásmód pszichológiája

Tematika

Hét

Tananyag

1.

A fejlődéslélektan tudománya, helye a pszichológia tudományok rendszerében, jelentősége az iskolai tanári munkában. A tanuló fejlődését meghatározó tényezők. Február 20.

2.

A gyermek intrauterin fejlődése és a születés. A fejlődés jellemzői születéstől az iskolába lépésig, az iskolaérettség jelentősége. Február 27.

3.

A fejlődés folyamata, pszichikus sajátosságok a kisiskoláskorban. A fejlődés folyamata, pszichikus sajátosságok a serdülő- és ifjúkorban. Március 6.

4.

A környezeti hatások szerepe a gyermekek fejlődésében, az új információhordozók, infokommunikációs technikák (pl. számítógép, internet stb.) hatása gyermekek fejlődésére. Március 13.

5.

A tanulói megismerés és egyéni bánásmód szemléletének kialakulása, az integráció és az inklúzió fogalmának és gyakorlatának megjelenése a köznevelésben. Március 20.

6.

A tanulók megismerésének módszerei. Március 27.

7.

A tanulók közötti különbségek, az átlagtól való eltérést jelző tünetek, a tanulási nehézség, tanulási zavar és tanulási akadályozottság fogalma. A kiemelt figyelmet, különleges bánásmódot igénylő tanulók. Április 3.

8.

A tanulási nehézség felismerése és módszerek a tanulás-tanítás folyamatában: lemaradó tanulók, lassan tanulók, helytelen szokásokkal, módszerekkel tanulók kezelése az iskolában. Április 10.

8.

Tavaszi szünet. Április 17.

9.

Tavaszi szünet. Április 24.

10.

Szünet: Május 1.

12.

Tanulási zavarok csoportosítása; a „tanulási zavar”: alapkultúrtechnikák elsajátításának zavara (dys-); a viselkedési, magatartási zavarok; a hiperaktivitás; az impulzivitás; a figyelemzavar és a figyelemzavar hiperaktivitással. Május 8.

13.

A sajátos nevelési igényű tanulók (SNI), az integráció – inklúzió, a szegregált és az integrált nevelés sajátosságai. Május 15.

14.

ZH. Május 22.

 

Követelmények

A kurzus teljesítésének feltételei:

  • Az órán való aktív részvétel
  • Gyakorlati óra, így kötelező a megjelenés a TVSZ alapján előírtak szerint
  • A félév során vállalt feladatok, projektmunkák elkészítése és prezentálása, előre egyeztetett témában
  • Az elkészült munkák értékelésének szempontrendszere megtalálható lesz az oktatói portál felületén
  • A félév során van javítási lehetőség, a tanárral egyeztetve
  • A projektmunkák elkészítéséhez bármikor kérhető segítség a moodle felületén, vagy e-mailben vagy az órák során
  • Zh a tananyagra épülve (javítási lehetőség van)

megszerzett ismeretek értékelési módja:

  • A projektmunkáknál önértékelés, csoportértékelés és tanári értékelés az előre megadott szempontok szerint
  • A zh értékelése javítókulccsal történik, legalább 50 % jó válasz szükséges a teljesítéshez
  • A gyakorlati jegy több elemből tevődik össze: órai aktivitás, projektmunka, zh dolgozat

évközi tanulmányi követelmények:

  • projektmunkákról beszámoló prezentáció formájában, előzetesen egyeztetett időpontban
  • zh megírása
  • a zh-írásról csak orvosi igazolással lehet távol maradni

szóbeli vizsga tételsora (ha van): nem lesz

 

Irodalom

Kötelező irodalom:

Ajánlott irodalom:

A kurzust teljesítését segítő (kötelező / ajánlott) digitális tananyagok:

https://pegazus.uni-eszterhazy.hu/tankonyv/tanulok_megismeresenek_es_egyeni_banasmodjanak_pszichologiaja/

Tantárgy kredit

3

Tantárgykód

NOP_PS111G3

Kurzus típusa

Nappali tagozat / Full time Course