A tanulói fejlődés, megismerés és egyéni bánásmód pszichológiája_levelező
Tematika
Konzultáció |
Tananyag |
2025. április 12. 9:00-18:05 |
A fejlődéslélektan alapfogalmai, a tipikus fejlődés főbb jellemzői, a különböző életkori szakaszokban különös tekintettel a kognitív és szociális-érzelmi élet területén.(3 óra) A tanulói megismerés és egyéni bánásmód szemléletének kialakulása, az integráció és az inklúzió fogalmának és gyakorlatának megjelenése a köznevelésben. A tanulók megismerésének módszerei: megfigyelés, interjú, kérdőív és dokumentumelemzés (2 óra) A tanulók közötti különbségek, az átlagtól való eltérést jelző tünetek, a tanulási nehézség, tanulási zavar és tanulási akadályozottság fogalma. A kiemelt figyelmet, különleges bánásmódot igénylő tanulók. A tanulási nehézség felismerése és módszerek a tanulás-tanítás folyamatában: lemaradó tanulók, lassan tanulók, helytelen szokásokkal, módszerekkel tanulók kezelése az iskolában. (3 óra) A sajátos nevelési igényű tanulók (SNI), az integráció – inklúzió, a szegregált és az integrált nevelés sajátosságai A tehetséges tanulók az iskolában. Pedagógiai munkát segítő intézmények, a tanulók megismerése és egyéni bánásmódja alapján végzett szakvélemények értelmezése, tanulmányozása (2 óra) |
Követelmények
A kurzus teljesítésének feltételei:
Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további módok: Projektmunka bemutatása, prezentáció. A hallgatók által választott és elvégzett projektmunka bemutatása, és azok eredményei a gyakorlati jegybe beszámításra kerülnek
1. Megszerzett ismeretek értékelési módja:
- Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további módok: Projektmunka bemutatása, prezentáció. A hallgatók által választott és elvégzett projektmunka bemutatása, és azok eredményei a gyakorlati jegybe beszámításra kerülnek
- Az elkészült munkák értékelése előre meghatározott szempontok szerint történik, ami fel lesz tüntetve az oktatói portál felületén, így mindenki előzetesen tájékozódhat ezekkel kapcsolatban.
2. Évközi tanulmányi követelmények:
- A projektmunkákból készült prezentációk bemutatása a konzultáción történő egyeztetés után, a közösen megbeszélt időpontban fog történni.
- Hiányzás esetén orvosi igazolás szükséges, amely alapján egy új időpont kerül kitűzésre.
Szóbeli vizsga tételsora (ha van):
- nem lesz szóbeli vizsga
Irodalom
Kötelező irodalom:
- Dávid Mária - Estefánné Varga Magdolna - Farkas Zsuzsanna - Hídvégi Márta - Lukács István (2008) Hatékony tanulómegismerési technikák, Oktatási programcsomag a pedagógusképzés számára. Budapest:Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság. Online elérhető: https://tanitonline.hu/uploads/576/Hatekony_tanulo.pdf
- Héjja-Nagy Katalin, Dávid Mária, Mester Dolli (2015). Neveléslélektan, egyéni bánásmód. Online tananyag, 125-214. Online elérhető: http://p2014-26.palyazat.ektf.hu/public/uploads/13-neveleslelektan_55e9c641bc478.pdf
- N. Kollár Katalin - Szabó Éva (2017). Pedagógusok pszichológiai kézikönyve I-III. Budapest: Osiris Kiadó. I. kötet: pp. 501-550., II. kötet: pp. 316-334. III. kötet: 138-255, 340-359. Online elérhető: https://www.szaktars.hu/osiris/view/n-kollar-katalin-szabo-eva-szerk-pedagogusok-pszichologiai-kezikonyve-3-2017/?pg=11&layout=s
Ajánlott irodalom:
- Bárányné Jámbori Szilvia, Horváth-Militinyi Tünde – Ráczné Török Erzsébet (2013): Tanulók és tanulócsoportok megismerése – kiemelt figyelmet igénylő tanulók Online elérhető: http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Tanulk_s_tanulcsoportok_megismerse_-_kiemelt_figyelmet_ignyl_tanulk/index.html
- Ceglédi Erzsébet - Máth János (2013). Az iskolai teljesítményt befolyásoló tényezők vizsgálata. Factors affecting school performance), Alkalmazott Pszichológia, 13(4), 23-46. Online elérhető: http://ap.elte.hu/wp-content/uploads/2014/01/APA_2013_4_Czegledi_Math1.pdf
- Estefánné Varga Magdolna - Dávid Mária (2013): SNI tanulók támogatása IKT eszközökkel. Eger: EKF Líceum Kiadó.
- Hanák Zsuzsanna (2011): Differenciált munkaformák alkalmazása In: Megújuló tartalmak a kompetenciaalakú tanárképzésben (módszertani kiadványok sorozat) EKF Eger , 31-51 o. ISBN: 978-963-9894-87-7. Online elérhető: http://epednet.ektf.hu/eredmenyek/megujulo_tananyagtartalmak_modszerek_a_kompetenciaalapu_tanarkepzesben.pdf
- Magdolna Varga - Agnes Ludányi (2007): Acta Academiae Paedagogicae Agriensis Nova Series Tom. XXXIV, Sectio Psycologiae „ARION Studies from the Field of Applied Psychology and Social Pedagogy” Eger: EKF Líceum Kiadó
- Juhász Valéria (2015). Az iskolai teljesítményt befolyásoló tényezők. Új Pedagógiai Szemle, 2015(9-10). Online elérhető: http://folyoiratok.ofi.hu/uj-pedagogiai-szemle/az-iskolai-teljesitmenyt-befolyasolo-tenyezok#main-content
- Tóth-Szerecz, Á. (2015). Sajátos nevelési igényű gyermekek az iskolarendszerben, inkluzív nevelés. Iskolakultúra, 25(11), 115-120. Online elérhető: http://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/21729/21519
A kurzust teljesítését segítő (kötelező / ajánlott) digitális tananyagok: