A személyiség fejlődése
Tematika
Hét |
Tananyag |
|
Bevezetés, követelmények, feladatok megbeszélése. Személyiséglélektani alapfogalmak. Tipológiák és vonáselméletek |
|
A freudi pszichoanalízis, mélylélektani iskolák, neoanalitikusok |
|
A behaviorizmus és a kognitív pszichológia |
|
A humanisztikus pszichológia |
|
Zárthelyi dolgozat |
|
Fejlődéslélektani alapfogalmak |
|
A fejlődés sajátosságai a különböző életkori szakaszokban: Magzati fejlődés, újszülöttkor és csecsemőkor |
|
A fejlődés sajátosságai a különböző életkori szakaszokban: Kisgyermekkor és óvodáskor |
|
A fejlődés sajátosságai a különböző életkori szakaszokban: Iskolaérettség és iskoláskor |
|
Tavaszi szünet |
|
A fejlődés sajátosságai a különböző életkori szakaszokban: Serdülőkor, fiatal felnőttkor és felnőttkor |
|
A környezeti hatások szerepe a gyermekek fejlődésében, kiemelten az új információhordozók, infokommunikációs technikák (pl. számítógép, internet stb.) hatása gyermek fejlődésére |
|
Zárthelyi dolgozat |
|
A félév zárása, az elmaradások pótlása, a félév anyagának integrálása |
Követelmények
A kurzus teljesítésének feltételei:
- A gyakorlati jegyhez sikeres zárthelyi dolgozat, az órai feladatokban való aktív részvétel szükséges.
- A zárthelyi dolgozat sikeres teljesítéséhez 50% szükséges: 0-50% elégtelen, 51-62% elégséges, 63-75% közepes, 76-88 % jó, 89-100% jeles.
- A zárthelyi dolgozatok pótlására, javítására az utolsó tanítási héten van lehetőség.
- A kurzus részvételköteles a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat rendelkezései szerint egy igazolatlan és két igazolt hiányzás megengedett.
- A zárthelyi dolgozatokat az 5. és a 13. héten (előreláthatóan március 19. és május 14.) írjuk.
A felkészülést segítő anyagok a következő oldalon elérhetők: http://tanitlap.uni-eger.hu/farago_boglarka/
Irodalom
Kötelező olvasmányok:
- CARVER, Charles S. – SCHEIER Michael F.: Személyiséglélektan. Budapest: Osiris Kiadó, 2000.
- COLE, Michael – COLE, Sheila R.: Fejlődéslélektan. Budapest: Osiris Kiadó, 2004.
- VAJDA Zsuzsanna: A gyermek pszichológiai fejlődése. Pécs, Helikon Kiadó, 2000.
Ajánlott irodalom:
- HATVANI A. – ESTEFÁNNÉ Varga M. – TASKÓ T.: Személyiség és szociálpszichológiai alapismeretek, Eger, EKF Líceum K., 2001.
- KULCSÁR Éva: A serdülőkori fejlődés pszichológiai jellemzői. Iskolapszichológia 29. Budapest, Argumentum, 2005.
- TARI Annamária (2011): Z generáció – Klinikai pszichológiai jelenségek és társadalom-lélektani szempontok az Információs Korban. Tericum Kiadó,Budapest.
- VIKÁR György: Az ifjúkor válságai. Budapest, Animula, 1999.
A kurzust teljesítését segítő (kötelező / ajánlott) digitális tananyagok:
- JÓZSEF I.: Fejlődéspszichológia. 2011. in: http://janus.ttk.pte.hu/tamop/kaposvari_anyag/jozsef_istvan/index.html
- Oláh Attila (szerk.): Pszichológiai alapismeretek. 2006 466-533. p. 596-663. p. http://mek.oszk.hu/05400/05478/05478.pdf