Kalcsó Gyula oktatói oldala

A gyógypedagógiai kutatások módszertana (lev.)

Tematika

  1. Bevezetés a kutatásmódszertanba. A gyógypedagógiai kutatást befolyásoló etikai, kutatásetikai és jogi keretek. Önálló munka – interpretáció – plágium kérdése. A tudományos megismerés jellemzői: tudomány – áltudomány, a tudományos elméletek, tudományos írásművek jellemzői, a tudomány világának határai (a gyógypedagógia szakhoz kapcsolódó problémakör segítségével). Tudományos kutatás tervezése, témaválasztás szabályai.
  2. A kutatási folyamat lépései. A pedagógiai és gyógypedagógiai kutatás tárgya, jellemzői. A nevelői valóság tudományos megvilágítása. Etikai szempontok a tudományos kutatásban. A kutatási terv elkészítése: témaválasztás, a szakirodalom feldolgozása, konceptualizálás és operacionalizálás, elemzési egységek, mintavétel. A pedagógiai és gyógypedagógiai kutatások típusai: terepkutatás, történeti kutatás, dokumentumelemzés, kérdőíves vizsgálatok, mérhető jelenségek vizsgálata: a tesztelés. Tények és adatok gyűjtése. Kvantitatív adatok elemzése: elemzés alapfokon: leíró statisztika. Hipotézisvizsgálatok és többváltozós elemzési technikák. A kutatási beszámoló szerkezete és tartalma.
  3. A tudományos szaknyelv alkalmazásának szabályai, a szakmunkáknak és előadásoknak stiláris és retorikai jellemzői, kritériumai. (Szemináriumi dolgozat, referátum, tanulmány, disszeminációs előadás, tudományos előadás.) A tudományos írásmű szerkezete (Bevezetés: a témaválasztás indoklása, hipotézisek, felhasznált irodalom, alkalmazott módszerek; Téma kidolgozása; Befejezés: összefoglalás, tézisek, konklúzió), idézés és jegyzetelés szakterületi rendszere. Irodalomjegyzék összeállításának szabályai. A gyógypedagógiai és fogyatékosságtudományi szakterületi tájékozódás hazai és nemzetközi forrásai: a magyar könyvtári (levéltári, gyűjteményi stb.) rendszer. A gyógypedagógia legfontosabb primer és szekunder forrástípusai. Általános dokumentumtípusok (annotáció, referátum, tömörítvény, recenzió, bibliográfia, szemletanulmány). A Tittel Pál Könyvtár és Médiacentrum könyvtári infrastruktúrájának a megismerése, a szakkönyvállomány elhelyezkedése. Könyvtárhasználat a gyakorlatban, offline és online források az EKE-en, offline és online forráskeresési technikák. A gyógypedagógia szakterületének magyar és idegen nyelvű adatbázisai. A forráskutatás – és feldolgozás folyamata I. A kutatási kérdés megfogalmazása és a megfelelő tájékozódási eszközök kiválasztása, konkrét szakirodalom keresése az EKE online és offline állományában. A forráskutatás – és feldolgozás folyamata II. A szakirodalom feldolgozásának módszerei (cédulázás, számítógépes nyilvántartás), kutatói bibliográfia-összeállító szoftverek (pl. EndNote vagy Mendeley használata).
  4. Ismerkedés az inkluzív fogyatékosságtudományi kutatások módszertanával és a participatív kutatói részvétel lehetőségeivel. (Köztudomású, hogy ez az irányzat arra fókuszál, hogy a fogyatékosságtudományi kutatásokban az eddiginél nagyon szerephez jussanak az érintett participatív kutatók. Az ő emancipálásuk a kutatás hitelességét garantálja.) Konkrét esettanulmányként egy lezárt, gyógypedagógiai kutatási folyamat bemutatása, elemzése.

 

Irodalom

Kötelező irodalom:
• Eco, Umberto (2002): Hogyan írjunk szakdolgozatot. Budapest: Kairosz Kiadó,
• Babbie, Earl( 2002): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó,
• Kontra József (2011): A pedagógiai kutatások módszertana. Kaposvári Egyetem. Kaposvár..
http://mek.oszk.hu/12600/12648/12648.pdf
• Gál Zita (2013): Gyógypedagógiai pszichodiagnosztika. Szegedi Tudományegyetem. Mentorháló
http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Gyogypedagogiai%20pszichodiagnos...
• Sándor Anikó (2018): „Az együttgondolkodásból fakadó többlettudás az értelme” Az inkluzív
kutatás módszertana egy fogyatékosságtudományi kutatás tapasztalatai tükrében: Gyógypedagógiai
Szemle, 2018.. 1. sz.
Ajánlott irodalom:
• Csíkos Csaba (2009): Mintavétel a kvantitatív pedagógiai kutatásban. Gondolat Kiadó, Budapest.
• Csíkos Csaba (2012): Pedagógiai kísérletek kutatásmódszertana. Gondolat Kiadói Kör Budapest.
• Marton Klára (szerk.)(2009): Neurokognitív fejlődési zavarok vizsgálata és terápiája - Példák a
bizonyítékon alapuló gyakorlatra. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest.
• Siró Béla (2007): Könyvtári ismeretek, könyvtárhasználat, információtechnika. Pedellus, Debrecen.

Tantárgy kredit

2

Tantárgykód

LBP_GP201G2

Kurzus típusa

Levelező tagozat / Correspondence Course