A kisgyermekkor pedagógiája (L)
Tematika
Oktatási cél: Megismertetni a hallgatót a hazai kisgyermeknevelés alapelveivel, sajátosságaival, hogy hozzásegíthessük a helyes gyermekkép és intézménykép megalkotásához. Megismertetni a hallgatót a bölcsődei és gyermekotthoni nevelés céljaival, funkcióival, tevékenység-rendszerével, feladataival. Ismereteket nyújtani a gyermek közvetlen környezetének alakításához, a szabad mozgás, játék feltételeinek megteremtéséhez, a felnőtt felelősségének felismeréséhez. A tantárgy megalapozza a gyermek családi hátterének jobb megismerését, a családdal való hatékony együttműködést.
Kialakítandó / fejlesztendő kompetenciák: Jártasság a projekt rendszerű oktatási formában. Önállóság és szakmai tudatosságot segítő problémamegoldási kompetencia egy felmerülő gyakorlati kérdés elemzéséhez és megoldásához. A gyermek és az őt körülvevő környezet komplex értelmezési képessége, a megfelelő viszonyulások kialakítása, szakmai kommunikációs képesség a kisgyermek nevelési kérdéseiben.
Követelmények
1. A konzultáción való részvétel a TVSZ szerint
2. Zárthelyi dolgozat a vizsgaidőszakban
3. Projektfeladat teljesítése a kontaktórán egyeztetett témában csoportosan és egyénileg.
Irodalom
Kötelező irodalom:
- A bölcsődei nevelés-gondozás szakmai szabályai. Módszertani levél. Budapest, 2012.
- A családi napközi működésének követelményei. Módszertani útmutató. Budapest, 2013.
- Bagdy Emőke (1994): Családi szocializáció és személyiségzavarok. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
- Biztos alapokon – kisgyermekkori nevelés és oktatás. Országos Közoktatási Intézet Kutatási Központ, Budapest, 2002.
- Kissné Fazekas Ibolya (2010): Iránytű antológia 1989-2010. I-II. Válogatás a 20 éves bölcsődei szakmai lapban megjelent írásokból. Tipegő Szegedi Bölcsődei Alapítvány
Ajánlott irodalom:
- Bakonyi Anna-Karczewicz Ágnes (2016): Az óvodapedagógusok nagykönyve. Net-educatio Kft.
- F. Várkonyi Zsuzsa (1986): Már százszor megmondtam, Gondolat, Budapest
- Harcsa István (1996): Az ifjúság életkörülményei. Gyermekek a családban. Családok közötti együttműködés. Budapest, KSH.
- Kozma Tamás (2001): Bevezetés a nevelésszociológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó
- Réger Zita (1986): Utak a nyelvhez. Akadémiai Kiadó
A kurzust teljesítését segítő (kötelező / ajánlott) digitális tananyagok:
- Kerekes Valéria (2012): A kisgyermekkor pedagógiája. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar. Elérés: http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2009-0007_kisgyermekkor_...