A pedagógiai tárgyak tanításának módszerei (L)
Tematika
Oktatási cél: A pedagógiatanári oklevéllel rendelkező szakemberek speciális helyzetben vannak, mert lehetőségük van pedagógiai tárgyakat tanítani mind a közoktatásban, mind a felsőoktatásban. Egyre több iskolában ismerik föl a sajátélményű szociális tanulás jelentőségét, és ezért alkalmaznak olyan szakembert, aki felkészült a csoportok vezetésére. Mindezeket számításba véve, a pedagógiatanár jelöltnek nagyon széleskörű módszertani felkészültségre van szüksége. A hallgatók e tárgy keretében ismerjék meg a különböző típusú pedagógiai tárgyak tanításának módszereit. Rendelkezzenek alapbiztonsággal a szociális kompetenciát fejlesztő gyakorlatok vezetésében, a csoportok vezetésében, pedagógiai tárgyú előadások megtartásában, szemináriumi csoportmunkák és szakmai beszélgetések vezetésében. Ösztönző tanulási környezettel tegyék képessé a hallgatókat saját pedagógiatanári kompetenciáik megalapozására, fejlesztésére, elemzésére és értékelésére.
Kialakítandó / fejlesztendő kompetenciák:
3. A pedagógiai folyamat tervezése
6. A tanulási folyamat szervezése és irányítása
4. A szaktudományi tudás felhasználásával a tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztése
8. Szakmai együttműködés és kommunikáció
Képesség a közép- és felsőfokú oktatáshoz illeszkedő pedagógiai tárgyak kidolgozására, a kompetenciaalapú oktatási folyamat tervezésére, szervezésére, irányítására. Képesség a hallgatók nézeteinek feltárására és formálására alkalmas módszerek kiválasztására és alkalmazására, valamint pedagógiai tantárgyak leírására, a tantárgyleírások elemzésére, értékelésére.
Követelmények
Irodalom
Kötelező irodalom:
- Bárdossy Ildikó – Dudás Margit – Pethőné Nagy Csilla – Priskinné Rizner Erika (2002): A kritikai gondolkodás fejlesztése. Az interaktív és reflektív tanulás lehetőségei, Pécsi Tudományegyetem, Pécs – Budapest http://pedtamop412b.pte.hu/files/tiny_mce/File/KG1.pdf
- Falus Iván (2006): A tanári tevékenység és a pedagógusképzés új útjai. Osiris Kiadó, Budapest.
- Falus Iván és Kimmel Magdolna (2003): A portfolió. Gondolat Kiadói Kör, Budapest.
- Falus Iván (2003, szerk.): Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
- Golnhofer Erzsébet – Nahalka István (2001. szerk): A pedagógusok pedagógiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
- Hunyady Györgyné – M. Nádasi Mária (2000): Pedagógiai tervezés. Comenius Bt., Pécs
- M. Nádasi Mária (2003): Projektoktatás. Gondolat Kiadói Kör, Budapest
- Vámos Ágnes (2003): Metafora a pedagógiában. Gondolat Kiadói Kör, Budapest
Ajánlott irodalom:
- Kozma Béla (2001): Pedagógia I-II. Comenius, Budapest
- Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan
A kurzus teljesítését segítő (ajánlott) digitális tananyagok:
- Kumpulainen, Kristiina (2000): In search of powerful learning environment for teacher education is the 21th century. http://herkules.oulu.fi/isbn9514256212/index.html?lang=en
- Porkolábné - Balázsné - Szaitzné (2009): Komplex prevenciós óvodai program. Kudarc nélkül az iskolában (óvodai fejlesztő program a tanulási zavarok megelőzésére), Trefort Kiadó, Budapest. Elérés: http://labatlan.hu/content/oktat%C3%A1s/komplex_prevprog.pdf
- Szivák Judit (2014): Reflektív elméletek, reflektív gyakorlatok. ELTE PPK, Trefort, Budapest. Elérés: http://www.eltereader.hu/media/2016/05/Szivak-_READER.pdf