Ludányi Zsófia oktatói oldala / ARCHÍV

Klasszikus és modern gyermek- és ifjúsági irodalom és módszertana (lev.)

Tematika

2022.10.07. 8:55–13:30 (JC_TL2_15_2csoport) / 2022.10.07. 13:40–18:05 (JC_TL2_15_3csoport)

  • Ismerkedés a tárgy programjával és követelményeivel
  • A gyermek- és ifjúsági irodalom kutatási területének alapvető kérdései
  • A magyar gyermekirodalom kezdetei (Bezerédj Amália: Flóri könyve)
  • Gyermekköltészet a 19. században (Petőfi Sándor, Gyulai Pál, Arany János, Pósa Lajos)
  • A népi gyermeklíra sajátosságai és típusai (dajkarímek, mondókák)
  • A népköltészet fontosabb gyermekirodalmi műfajai. A népi kisepikai műfajok (közmondások, találós kérdések, anekdoták stb.)

2022.10.22. 13:40–18:05 (JC_TL2_15_2csoport) / 2022.10.28. 8:55–13:30 (JC_TL2_15_3csoport)

  • A népmese (meghatározása, gyökerei, a mese morfológiája)
  • Az európai népmese
  • Egy Grimm-mese vizsgálata (Hófehérke és a hét törpe)
  • Benedek Elek mesevilága (Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack)
  • Mű- vagy irodalmi mesék
  • Hans Christian Andersen mesevilága
  • Lázár Ervin mesevilága

2022.12.02. 13:40–18:05     (JC_TL2_15_2csoport) / 2022.12.02. 8:55–13:30 (JC_TL2_15_3csoport)

  • Zárthelyi dolgozat
  • Az irodalmi gyermekvers fogalma, jellemzői és korszakai
  • A modern gyermekvers tendenciái és képviselői (Weöres Sándor, Tamkó Sirató Károly, Zelk Zoltán, Nemes Nagy Ágnes)
  • A kortárs gyermekvers típusai és képviselői (hangzóvers, nyelvjátékvers, gyermekmonológ)

2022.12.09. 8:55–13:30 (JC_TL2_15_2csoport) / 2022.12.09. 13:40–18:05 (JC_TL2_15_3csoport)

  • A meseregény műfaji jellemzői, típusai
  • Lyman Frank Baum: Óz, a nagy varázsló
  • Alan Alexander Milne: Micimackó, Micimackó kuckója
  • Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg
  • Magyar meseregények (Lázár Ervin meseregényei)
  • Az ifjúsági regény jellemzése, típusai
  • A lányregény

 

Követelmények

FÉLÉVES PONTSZÁMOK ÖSSZESÍTŐ TÁBLÁZATA

A félév során összesen 100 pont szerezhető, amely a következőképpen oszlik meg:

  • Órai jelenlét: max. 20 pont
  • Zárthelyi dolgozat (legalább elégségesre kell teljesíteni): min. 24, max. 40 pont
  • Féléves feladat (lapbook készítése): max. 40 pont
  • Plusz pont szerezhető a fakultatív feladattal: 20 perces mikrotanítás: max. 20 pont

Ponthatárok:

  • 0–59 pont: elégtelen
  • 60–69 pont: elégséges
  • 70–79 pont: közepes
  • 80–89 pont: jó
  • 90–100 pont: jeles

Ez a ponthatár tájékoztató jellegű, a végleges ponthatár megállapításánál figyelembe veszem a csoport összteljesítményét is.

Irodalom

Kötelező irodalom

Ajánlott irodalom

  • Lovász Andrea 2015. Felnőtt gyermekirodalom. Tanulmányok, kritikák és majdnem lexikon. Cerkabella.Budapest.
  • Boldizsár Ildikó 2004. Mesepoétika. Akadémiai Kiadó. Budapest.
  • Bálint Péter – Bódis Zoltán (szerk.) 2006. Változatok a gyermeklírára. Didakt Kiadó. Debrecen.
  • Komáromi Gabriella (szerk.) 1999. Gyermekirodalom. Helikon Kiadó. Budapest.
  • Dudás Margit – Pethőné Nagy Csilla – Priskinné Rizner Erika (szerk.) 2002. A ​kritikai gondolkodás fejlesztése. Pécsi Tudományegyetem. Pécs – Budapest.
  • H. Molnár Emese: A szövegfeldolgozás elmélete és gyakorlata alsó tagozaton.

Tantárgy kredit

4

Tantárgykód

LBP_TA248G4

Kurzus típusa

Levelező tagozat / Correspondence Course