Klasszikus és modern gyermek- és ifjúsági irodalom és módszertana (lev.)
Tematika
2022.10.07. 8:55–13:30 (JC_TL2_15_2csoport) / 2022.10.07. 13:40–18:05 (JC_TL2_15_3csoport)
- Ismerkedés a tárgy programjával és követelményeivel
- A gyermek- és ifjúsági irodalom kutatási területének alapvető kérdései
- A magyar gyermekirodalom kezdetei (Bezerédj Amália: Flóri könyve)
- Gyermekköltészet a 19. században (Petőfi Sándor, Gyulai Pál, Arany János, Pósa Lajos)
- A népi gyermeklíra sajátosságai és típusai (dajkarímek, mondókák)
- A népköltészet fontosabb gyermekirodalmi műfajai. A népi kisepikai műfajok (közmondások, találós kérdések, anekdoták stb.)
2022.10.22. 13:40–18:05 (JC_TL2_15_2csoport) / 2022.10.28. 8:55–13:30 (JC_TL2_15_3csoport)
- A népmese (meghatározása, gyökerei, a mese morfológiája)
- Az európai népmese
- Egy Grimm-mese vizsgálata (Hófehérke és a hét törpe)
- Benedek Elek mesevilága (Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack)
- Mű- vagy irodalmi mesék
- Hans Christian Andersen mesevilága
- Lázár Ervin mesevilága
2022.12.02. 13:40–18:05 (JC_TL2_15_2csoport) / 2022.12.02. 8:55–13:30 (JC_TL2_15_3csoport)
- Zárthelyi dolgozat
- Az irodalmi gyermekvers fogalma, jellemzői és korszakai
- A modern gyermekvers tendenciái és képviselői (Weöres Sándor, Tamkó Sirató Károly, Zelk Zoltán, Nemes Nagy Ágnes)
- A kortárs gyermekvers típusai és képviselői (hangzóvers, nyelvjátékvers, gyermekmonológ)
2022.12.09. 8:55–13:30 (JC_TL2_15_2csoport) / 2022.12.09. 13:40–18:05 (JC_TL2_15_3csoport)
- A meseregény műfaji jellemzői, típusai
- Lyman Frank Baum: Óz, a nagy varázsló
- Alan Alexander Milne: Micimackó, Micimackó kuckója
- Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg
- Magyar meseregények (Lázár Ervin meseregényei)
- Az ifjúsági regény jellemzése, típusai
- A lányregény
Követelmények
FÉLÉVES PONTSZÁMOK ÖSSZESÍTŐ TÁBLÁZATA
A félév során összesen 100 pont szerezhető, amely a következőképpen oszlik meg:
- Órai jelenlét: max. 20 pont
- Zárthelyi dolgozat (legalább elégségesre kell teljesíteni): min. 24, max. 40 pont
- Féléves feladat (lapbook készítése): max. 40 pont
- Plusz pont szerezhető a fakultatív feladattal: 20 perces mikrotanítás: max. 20 pont
Ponthatárok:
- 0–59 pont: elégtelen
- 60–69 pont: elégséges
- 70–79 pont: közepes
- 80–89 pont: jó
- 90–100 pont: jeles
Ez a ponthatár tájékoztató jellegű, a végleges ponthatár megállapításánál figyelembe veszem a csoport összteljesítményét is.
Irodalom
Kötelező irodalom
- Bárdos József – Galuska László Pál 2007. Jegyzet a gyermekirodalom kurzushoz. Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar. Kecskemét. Megvásárolható 900 Ft-ért a Neumann János Egyetem oldaláról
- Petres Csizmadia Gabriella 2015. Fejezetek a gyermek- és ifjúsági irodalomból. Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem Közép-európai Tanulmányok Kara. Nyitra.
- Tölgyessy Zsuzsanna 2017. Jegyzetlapok a gyermek- és ifjúsági irodalom tanulmányozásához. PPKE BTK – Akadémiai Kiadó. Budapest. Online elérhető eduID-azonosítóval a MERSZ oldalán.
Ajánlott irodalom
- Lovász Andrea 2015. Felnőtt gyermekirodalom. Tanulmányok, kritikák és majdnem lexikon. Cerkabella.Budapest.
- Boldizsár Ildikó 2004. Mesepoétika. Akadémiai Kiadó. Budapest.
- Bálint Péter – Bódis Zoltán (szerk.) 2006. Változatok a gyermeklírára. Didakt Kiadó. Debrecen.
- Komáromi Gabriella (szerk.) 1999. Gyermekirodalom. Helikon Kiadó. Budapest.
- Dudás Margit – Pethőné Nagy Csilla – Priskinné Rizner Erika (szerk.) 2002. A kritikai gondolkodás fejlesztése. Pécsi Tudományegyetem. Pécs – Budapest.
- H. Molnár Emese: A szövegfeldolgozás elmélete és gyakorlata alsó tagozaton.
Tantárgy kredit
4
Tantárgykód
LBP_TA248G4
Kurzus típusa
Levelező tagozat / Correspondence Course