Tanulásmódszertan_nappali
Tematika
Hét |
Tananyag |
2024.09.09. |
Formálódás: ismerkedés, célok megfogalmazása, kurzus ismertetése, orientáció. Az online platformokon történő eligazodás. |
2024.09.16. |
Csoportépítés, csoportalakítás, ismerkedés játékos feladatokkal. |
2024.09.23. |
A tanulás hatékonyságát befolyásoló külső és belső tényezők: Rövid elméleti bevezető a tanulást meghatározó külső tényezőkről (tanulási környezet, napirend pl.) és belső tényezőkről (pl. motiváció, akaraterő, önkontroll, attitűd, kognitív képességek stb.). A hallgatók önreflexióinak megosztása kiscsoportban a saját tanulásukban szerepet játszó tényezőkről. Digitális állampolgárság, online tanulástámogatás.
|
2024.09.30. |
Időmenedzsment, időperspektívák, időparadoxon; a saját tanulási folyamat tervezése (napirend, hetirend, vizsgarend): Rövid bevezető az időmenedzselés fontosságáról. Egy időmenedzsment-technika (Pomodoro) ismertetése, előnyeinek, félelmeinek megvitatása. Tervezés a tanulással kapcsolatban: napirend, hetirend, vizsgarend készítésének alapelvei (kiscsoportos megbeszélés).
|
2024.10.07. |
Tanulási stratégiák: PQRST, SQ4R, MURDER: A tanulási stratégia fogalma, szerepe a tanulásban (rövid tanári ismertető). Hosszabb tananyag feldolgozását segítő PQRST, SQ4R, MURDER módszerek jellegzetességeinek bemutatása, kiscsoportos megbeszélés (jellemzőik, szakaszaik, hasonlóságok, különbségek, tetszési index stb.). |
2024.10.14. |
A jó jegyzet, vázlat készítésének fortélyai. Órán jegyzetelés gyakorlása hallás útján, vázlatírás gyakorlása nyomtatott szakszöveg alapján egyénileg és kiscsoportban, majd a jegyzetek, vázlatok összehasonlítása, tapasztalatok megbeszélése kiscsoportban ill. közösen.
|
2024.10.21. |
ŐSZI SZÜNET |
2024.10.28. |
A tanulás lélektani háttere: alapfogalmak, modern tanuláslélektani alapvetések. A vizsgán történő szereplés. |
2024.11.04. |
Gondolattérkép használatának lehetőségei, előnyei a tanulás során: A hallgatók készítenek egy gondolattérképet az órán. Beszámolnak tapasztalataikról, az oktató segítségével átnézik és javítják a gondolattérképeket. |
2024.11.11. |
Előadástechnika a gyakorlatban |
2024.11.18. |
Hasznos tanácsok a szóbeli és az írásbeli vizsgára való felkészüléssel kapcsoltban. Társas lehetőségek a tanulásban, tanulópárok, tanulóműhelyek. Az óra kifejezetten a vizsgára való felkészülést segíti. Az órán megvitatják az írásbeli és szóbeli vizsgák közötti különbségeket, a két vizsgatípus által elvárt tanulás különbségeit, hasznos tanácsokat kapnak (- adnak) a felkészüléshez.
|
2024.11.25. |
Magolás helyett: mnemotechnikai eljárások alkalmazásának előnyei. Memóriafokozó eljárások, praktikák. Az óra a nem értelmes, összefüggő szövegek tanulásához nyújt segítséget néhány hasznos módszerrel. Az órán 20 értelmes illetve értelmetlen szóból álló listákat tanulnak, különböző mnemotechnikai eljárásokat kipróbálva, a tapasztalatokat megbeszélik.
|
2024.12.02. |
Szorongás, tesztszorongás, és a „vizsgadrukk” legyőzésének lehetőségei, módszerei. A hallgatók kitöltik a Spielberger-féle Állapot- és Vonásszorongás Kérdőívet (STAI). Az órán rövid elméleti bevezető a szorongásról, szorongás és teljesítmény kapcsolatáról. Önreflexiók megbeszélése szorongásról, vizsgahelyzetekről. |
2024.12.09. |
A csoport zárása, eredmények összegzése: a hallgatók önreflexión alapuló beszámolója saját fejlődésükről a félév során, csoportdinamika lezárása, értékelés. |
Követelmények
A kurzus teljesítésének a feltételei:
- Órai jelenlét (max. 3 hiányzás) és aktivitás (az órákon, valamint az órákra való felkészülést szolgáló cikkek elolvasása)
- Minden tantermi órához kapcsolódnak feladatok, melyeket az óra előtt és/vagy után kell beküldeni. 5 beadandó beküldése minimálisan elvárt, a témák a hallgató által szabadon választhatók.
Irodalom
Kötelező olvasmányok:
- Balogh László (1997): Tanulási stratégiák és stílusok – a fejlesztés pszichológiai alapjai, Debrecen, KLTE Pedagógiai-Pszichológiai Tanszék.
- Horányi Katalin (2002): Tanuljunk tanulni, Budapest, Magyar Könyvklub.
- Mező Ferenc (2004): A tanulás stratégiája, Debrecen, Pedellus Novitas Kft.
- www.tanulasfejlesztes.ektf.hu
- http://caps.ucsd.edu/Downloads/tx_forms/koch/pomodoro_handouts/ThePomodo...
Ajánlott irodalom:
- Fercsik Erzsébet (2003): Dolgozatírás – felsőfokon, Budapest, Krónika Nova Kiadó.
- Metzig W. − Schuster M. (2003): Tanuljunk meg tanulni! A tanulási stratégiák hatékony alkalmazásának módszerei, Budapest, Medicina.
- Mundsack, A. − Deese, J. − Deese, E. K. (2006): Hogyan tanuljunk? Kulcs a sikeres tanuláshoz, Budapest, Panem.
- Schlögl Attila (2000): Az ember feje nem káptalan? Emlékezetfejlesztés, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó.
- Schuster, M. (2005): Vizsgadrukk. A vizsgára történő felkészülés legeredményesebb módszerei, Budapest, Medicina
- Zimbardo, P. – Boyle J. (2012): Az időparadoxon. Budapest, HVG Kiadó Rt.