Faragó Boglárka weboldala

Tanulásmódszertan_nappali

Tematika

Hét

Tananyag

2024.09.09.

Formálódás: ismerkedés, célok megfogalmazása, kurzus ismertetése, orientáció. Az online platformokon történő eligazodás.

2024.09.16.

Csoportépítés, csoportalakítás, ismerkedés játékos feladatokkal.

2024.09.23.

A tanulás hatékonyságát befolyásoló külső és belső tényezők: Rövid elméleti bevezető a tanulást meghatározó külső tényezőkről (tanulási környezet, napirend pl.) és belső tényezőkről (pl. motiváció, akaraterő, önkontroll, attitűd, kognitív képességek stb.). A hallgatók önreflexióinak megosztása kiscsoportban a saját tanulásukban szerepet játszó tényezőkről. Digitális állampolgárság, online tanulástámogatás.

 

2024.09.30.

Időmenedzsment, időperspektívák, időparadoxon; a saját tanulási folyamat tervezése (napirend, hetirend, vizsgarend): Rövid bevezető az időmenedzselés fontosságáról. Egy időmenedzsment-technika (Pomodoro) ismertetése, előnyeinek, félelmeinek megvitatása. Tervezés a tanulással kapcsolatban: napirend, hetirend, vizsgarend készítésének alapelvei (kiscsoportos megbeszélés).

 

2024.10.07.

Tanulási stratégiák: PQRST, SQ4R, MURDER: A tanulási stratégia fogalma, szerepe a tanulásban (rövid tanári ismertető). Hosszabb tananyag feldolgozását segítő PQRST, SQ4R, MURDER módszerek jellegzetességeinek bemutatása, kiscsoportos megbeszélés (jellemzőik, szakaszaik, hasonlóságok, különbségek, tetszési index stb.).

2024.10.14.

A jó jegyzet, vázlat készítésének fortélyai. Órán jegyzetelés gyakorlása hallás útján, vázlatírás gyakorlása nyomtatott szakszöveg alapján egyénileg és kiscsoportban, majd a jegyzetek, vázlatok összehasonlítása, tapasztalatok megbeszélése kiscsoportban ill. közösen.

 

2024.10.21.

ŐSZI SZÜNET

2024.10.28.

A tanulás lélektani háttere: alapfogalmak, modern tanuláslélektani alapvetések. A vizsgán történő szereplés.

2024.11.04.

Gondolattérkép használatának lehetőségei, előnyei a tanulás során: A hallgatók készítenek egy gondolattérképet az órán. Beszámolnak tapasztalataikról, az oktató segítségével átnézik és javítják a gondolattérképeket.

2024.11.11.

Előadástechnika a gyakorlatban

2024.11.18.

Hasznos tanácsok a szóbeli és az írásbeli vizsgára való felkészüléssel kapcsoltban. Társas lehetőségek a tanulásban, tanulópárok, tanulóműhelyek. Az óra kifejezetten a vizsgára való felkészülést segíti. Az órán megvitatják az írásbeli és szóbeli vizsgák közötti különbségeket, a két vizsgatípus által elvárt tanulás különbségeit, hasznos tanácsokat kapnak (- adnak) a felkészüléshez.

 

2024.11.25.

Magolás helyett: mnemotechnikai eljárások alkalmazásának előnyei. Memóriafokozó eljárások, praktikák. Az óra a nem értelmes, összefüggő szövegek tanulásához nyújt segítséget néhány hasznos módszerrel. Az órán 20 értelmes illetve értelmetlen szóból álló listákat tanulnak, különböző mnemotechnikai eljárásokat kipróbálva, a tapasztalatokat megbeszélik.

 

2024.12.02.

Szorongás, tesztszorongás, és a „vizsgadrukk” legyőzésének lehetőségei, módszerei. A hallgatók kitöltik a Spielberger-féle Állapot- és Vonásszorongás Kérdőívet (STAI). Az órán rövid elméleti bevezető a szorongásról, szorongás és teljesítmény kapcsolatáról. Önreflexiók megbeszélése szorongásról, vizsgahelyzetekről.

2024.12.09.

A csoport zárása, eredmények összegzése: a hallgatók önreflexión alapuló beszámolója saját fejlődésükről a félév során, csoportdinamika lezárása, értékelés.

 

Követelmények

A kurzus teljesítésének a feltételei:

  • Órai jelenlét (max. 3 hiányzás) és aktivitás (az órákon, valamint az órákra való felkészülést szolgáló cikkek elolvasása)
  • Minden tantermi órához kapcsolódnak feladatok, melyeket az óra előtt és/vagy után kell beküldeni. 5 beadandó beküldése minimálisan elvárt, a témák a hallgató által szabadon választhatók.

 

Irodalom

Kötelező olvasmányok:

Ajánlott irodalom:

  • Fercsik Erzsébet (2003): Dolgozatírás – felsőfokon, Budapest, Krónika Nova Kiadó.
  • Metzig W. − Schuster M. (2003): Tanuljunk meg tanulni! A tanulási stratégiák hatékony alkalmazásának módszerei, Budapest, Medicina.
  • Mundsack, A. − Deese, J. − Deese, E. K. (2006): Hogyan tanuljunk? Kulcs a sikeres tanuláshoz, Budapest, Panem.
  • Schlögl Attila (2000): Az ember feje nem káptalan? Emlékezetfejlesztés, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó.
  • Schuster, M. (2005): Vizsgadrukk. A vizsgára történő felkészülés legeredményesebb módszerei, Budapest, Medicina
  • Zimbardo, P. – Boyle J. (2012): Az időparadoxon. Budapest, HVG Kiadó Rt.

Tantárgy kredit

0

Tantárgykód

NBP_PS908G2

Kurzus típusa

Nappali tagozat / Full time Course

Tantárgyleírás (file)