Személyiség- és szociálpszichológia_levelező
Tematika
- A személyiség- és szociálpszichológia fogalma, helyük a pszichológia tudományán belül, főbb területeik
- A személyiség fogalma, alapvető jellemzői, A személyiség diszpozícionális megközelítései: típustanok és vonáselméletek, a Big Five
- A fontosabb személyiségelméletek: dinamikus megközelítések
- A fontosabb személyiségelméletek: tanulásközpontú megközelítések és kognitív pszichológia
- A fontosabb személyiségelméletek: fenomenológiai irányzatok
- A szocializáció, a szocializáció rendszerei és színterei, a családi és az intézményes nevelés szerepe a szocializációban
- Személypercepció, értékek, vélemények, nézetek, attitűdök, előítéletek
- A szociálpszichológiai értelemben vett csoport általános jellemzői. Interperszonális kapcsolatok a csoportban, társas interakció, viszony, a proszociális viselkedés és az agresszió szociálpszichológiai értelmezése
- Társas befolyásolás a csoportban, a többség hatása a kisebbségre, és a kisebbség hatása a többségre; A konfliktus és az együttműködés meghatározói a csoportban. Tömeglélektan: tömeghelyzetek és kollektív tudatjelenségek
Követelmények
kollokvium, írásbeli vizsga
Vizsga időpontok (csak az egyikre kell eljönni, ha az nem sikerül, még egy javító lehetőség van, feljelentkezni nem kell egyik alkalomra sem):
- Október 12. szombat 8:00, B/nagyelőadó
- Október 25. péntek 8:00, ÉK/2 vagy ÉK/4 (amelyik szabad lesz)
- November 9. szombat 8:00, ÉK/2 vagy ÉK/4 (amelyik szabad lesz)
A vizsga a vizsgaidőszakban a Neptunban is meg lesz hirdetve, akkorra azonban már le szeretném vizsgáztatni Önöket, így addigra meg lesz a jegyük, viszont a vizsgát akkor is fel kell majd venniük, mert ahhoz fogom tudni beírni a jegyet.
Irodalom
Kötelező irodalom:
- Hatvani Andrea (2015): Szociálpszichológiai jelenségek a többségi és kisebbségi közösségekben. Eger: Eszterházy Károly Főiskola Roma Szakkollégiuma. ISBN: 978-615-5509-39-1
- Estefánné Varga Magdolna; Hatvani Andrea; Taskó Tünde (2015): A tanári tevékenység pszichológiai alapjai. Eger: Eszterházy Károly Főiskola Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar. 116-136. ISBN 978-615-5509-70-4, http://p2014-26.palyazat.ektf.hu/public/uploads/12-tanari-tevekenyseg_55e9c5e15a508.pdf
- Oláh Attila (szerk.) (2006): Pszichológiai alapismeretek. 466-533. http://mek.oszk.hu/05400/05478/05478.pdf ISBN 963 9704 73 3
Ajánlott irodalom:
- Carver, Charles S. - Scheier Michael F. (2006): Személyiségpszichológia. Budapest, Osiris Kiadó. ISBN 9789633897096
- Csepeli György (2014): Szociálpszichológia mindenkiben. Budapest, Kossuth Kiadó. ISBN 9789630976169
- Smith, E. R.; Mackie, D.M.; Claypool, H.M. (2016): Szociálpszichológia. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. ISBN: 9789633122518
A kurzust teljesítését segítő (kötelező / ajánlott) digitális tananyagok:
- Estefánné Varga Magdolna; Hatvani Andrea; Taskó Tünde (2015): A tanári tevékenység pszichológiai alapjai. Eger: Eszterházy Károly Főiskola Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar. 116-136. ISBN 978-615-5509-70-4, http://p2014-26.palyazat.ektf.hu/public/uploads/12-tanari-tevekenyseg_55e9c5e15a508.pdf
- Oláh Attila (szerk.) (2006): Pszichológiai alapismeretek. 466-533. http://mek.oszk.hu/05400/05478/05478.pdf ISBN 963 9704 73 3
Tantárgy kredit
3
Tantárgykód
LBP_TA016K3
Kurzus típusa
Levelező tagozat / Correspondence Course