Az egyéni bánásmód pszichológiája
Tematika
- Az átlagtól való eltérés, a normál fejlődésmenettől való eltérést jelző tünetek. Az átlagos tanulók közötti egyéni különbségek.
- Hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek az iskolában
- Gyermekbántalmazás. Iskolai agresszió
- Lassú tanulók jellemzői, segítésük az iskolában.
- Az iskolai alulteljesítés fogalma, okai, kezelési lehetőségei, más teljesítményzavaroktól való elkülönítése.
- Tanulási zavarok, részképességzavarok: a dyslexia, dysgraphia, dyscalculia jellemzése, a pedagógiai segítségnyújtás lehetőségei.
- Gyógypedagógiai problémákkal élő tanulók megjelenése a közoktatásban: látás, hallás, beszéd, mozgás értelmi fogyatékkel élő tanulók együttnevelése az iskolában
- A tehetséges tanulók jellemzése, felismerése és fejlesztési lehetőségei az iskolában
- Magatartási és szocializációs zavarok csoportjai, kezelésük.
- Biológiai alapfunkciók zavarai (alvás- és evészavarok) Szorongásos rendellenességek (fóbiák, kényszerbetegség), Hangulati élet zavarai a gyermekkorban, Súlyos mentális zavarok (autizmus),
- Az intézményes segítségnyújtás színterei, a nevelési tanácsadó és a pedagógiai szakszolgálatok tevékenysége
Követelmények
- A kontaktóra minimum 70%-án való részvétel (TVSZ szerint).
- Órai aktivitás.
-
Egy önálló házi dolgozat elkészítése 3-4 oldal terjedelemben (Microsoft Word, 1,5 sorköz, 12-es betűméret, Times New Roman betűtípus).
-
Téma: Egy egyéni bánásmódot igénylő gyermekről bemutatás elkészítése
- Miért igényli az egyéni bánásmódot?
- Milyen intézményben figyeltük meg (óvoda, iskola)?
- Mi gátolta a beilleszkedését?
- Mi segítette a beilleszkedését?
- Mit lehetne tenni még?
- Milyen információkra lenne szüksége még az eset pontosabb megismerése érdekében – és azt milyen módszerrel szerezné meg (interjú, kérdőív, stb.)
- Határidő: 2019.10.27.
- A következő oldalon talál még szempontokat, segítséget a beadandó dolgozat elkészítéséhez: http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Tanulk_s_tanulcsoportok_megismerse_-_kiemelt_figyelmet_ignyl_tanulk/xi_esettanulmnyok_elemzsi_szempontok.html
-
Téma: Egy egyéni bánásmódot igénylő gyermekről bemutatás elkészítése
Irodalom
Kötelező irodalmak
- N. Kollár Katalin - Szabó Éva (2017). Pedagógusok pszichológiai kézikönyve I-III. Osiris Kiadó, Budapest. I. kötet: pp. 501-550., II. kötet: pp. 316-334. III. kötet: 138-255, 340-359. https://drive.google.com/open?id=1jzE443oEFTi59Y-QugVAxUicn8hc4wG
- N. Kollár Katalin - Szabó Éva: Pszichológia pedagógusoknak. Budapest, Osiris, 2004. ISBN 9789633896723
- Tóth László: Pszichológia a tanításban. Debrecen, Pedellus Kiadó, 2000. ISBN9789639224575
- Héjja-Nagy Katalin, Dávid Mária, Mester Dolli: Neveléslélektan. 125-215.o. http://p2014-26.palyazat.ektf.hu/public/uploads/13-neveleslelektan_55e9c641bc478.pdf
Ajánlott irodalmak
- Dávid Mária, Hatvani Andrea, Héjja-Nagy Katalin: Tehetségazonosítás a pedagógiában. Budapest: Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, 2014. (Géniusz Műhely; 1.) http://tehetseg.hu/konyv/tehetsegazonositas-pedagogiaban
- Bárányné Jámbori Szilvia, Horváth-Militinyi Tünde – Ráczné Török Erzsébet (2013): Tanulók és tanulócsoportok megismerése – kiemelt figyelmet igénylő tanulók http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Tanulk_s_tanulcsoportok_megismerse_-_kiemelt_figyelmet_ignyl_tanulk/index.htm l
- Estefánné Varga Magdolna - Dávid Mária (2013): SNI tanulók támogatása IKT eszközökkel. EKF Líceum Kiadó, Eger.
Tantárgy kredit
2
Tantárgykód
LMP_PS025G2 (NMP_PS025G2)
Kurzus típusa
Levelező tagozat / Correspondence Course