Tanári tevékenység pszichológiája_levelező
Tematika
- Bevezetés, a kurzus céljainak áttekintése. A szociálpszichológia és a neveléslélektan fogalma, tárgya, helye a tudományok rendszerében. A nevelés és oktatáslélektan főbb kérdéskörei, új modellek, irányzatok, kutatások a neveléslélektanban.
- A szocializáció, a családi és az intézményes szocializáció fő jellegzetességei; a szocializációs zavarok
- A személypercepció és a Pygmalion effektus, a tanári elvárások hatása a tanulókra.
- Attitűdök és előítéletek, szerepük az iskola világában.
- Az iskolai társas kapcsolatok: a csoport, mint szociálpszichológiai jelenség, iskolai csoportok jellegzetességei, a csoportok működését és a társas kapcsolatok alakulását érintő jelenségek
- Az iskolai társas kapcsolatok: az interperszonális kapcsolat, interperszonális viszonyok az iskolában. Vonzalom, társas hálózatok, konfliktusok az iskolában.
- Az osztálytermi kommunikáció jellegzetességei, tanár-diák interakciók. Irányítás és fegyelmezés pszichológiai háttere. Nevelői attitűdök, vezetési stílusok.
- Az iskolai tanulás; az iskolai tanulás motiválása. A tanulás motiválása, a metakogníció szerepe a megismerésben. Tanulási szituációk és hatásaik.
- A pedagógus szerep pszichológiai aspektusai. A tanári munka pszichológiai problémái, mentálhigiénés kérdések a tanári pályán.
- Az iskola mint szervezet, szociálpszichológiai értelmezésben.
Követelmények
- A kontaktóra minimum 70%-án való részvétel (TVSZ szerint).
- Órai aktivitás.
- Zárthelyi dolgozat: teszt formájában a félév anyagából.
- Az írásbeli teszt teljesítéséhez 50% szükséges: 0-50% elégtelen, 51-62% elégséges, 63-75% közepes, 76-88 % jó, 89-100% jeles
Irodalom
Kötelező irodalom:
- N. Kollár Katalin, Szabó Éva: Pszichológia pedagógusoknak. Osiris, Budapest, 2004. http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_520_pszichologia_pedagogusoknak/adatok.html
- Tóth, László.: Pszichológia a tanításban. Pedellus Kiadó. Debrecen 2000.
- Vajda Zsuzsanna, Kósa Éva: Neveléslélektan. Osiris, Budapest. 2005. http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_520_neveleslelektan/index.html
Ajánlott irodalom:
- Olweus, D.(1993): Bullying at School: What We Know and What We Can Do. Blackwell Publishers, Oxford.
- Gordon, T.(1989): A tanári hatékonyság fejlesztése. Gondolat Kiadó, Budapest.
- Hatvani, Andrea, Estefánné Varga Magdolna, Taskó Tünde (2001): Személyiség és szociálpszichológia. EKF, Eger, 2001.
- Csibi Sándor, Csibi Mónika (szerk.): Életképek az iskolapszichológia gyakorlatából. Ábel Kiadó, Kolozsvár. 2012.
A kurzust teljesítését segítő (kötelező / ajánlott) digitális tananyagok:
- Héjja-Nagy Katalin, Dávid Mária, Mester Dolli: Neveléslélektan. 7-71. o. http://p2014-26.palyazat.ektf.hu/public/uploads/13-neveleslelektan_55e9c641bc478.pdf
Tantárgy kredit
2
Tantárgykód
LOP_PS002G2
Kurzus típusa
Levelező tagozat / Correspondence Course