Faragó Boglárka weboldala

Tanulásmódszertan_levelező

Tematika

  • A tanulás hatékonyságát befolyásoló külső és belső tényezők: Rövid elméleti bevezető a tanulást meghatározó külső tényezőkről (tanulási környezet, napirend pl.) és belső tényezőkről (pl. motiváció, akaraterő, önkontroll, attitűd, kognitív képességek stb.).
  • Időmenedzsment, időperspektívák, időparadoxon; a saját tanulási folyamat tervezése (napirend, hetirend, vizsgarend): Rövid bevezető az időmenedzselés fontosságáról. Egy időmenedzsment-technika (Pomodoro) ismertetése, előnyeinek, félelmeinek megvitatása. Tervezés a tanulással kapcsolatban: napirend, hetirend, vizsgarend készítésének alapelvei (kiscsoportos megbeszélés).
  • Zimbardo elképzelése az időperspektívákról, időparadoxonról – rövid bevezetés. A hallgatók kitöltik a Zimbardo-féle időperspekíva kérdőívet, az órán értékeljük.
  • Tanulási stratégiák: PQRST, SQ4R, MURDER: A tanulási stratégia fogalma, szerepe a tanulásban (rövid tanári ismertető). Hosszabb tananyag feldolgozását segítő PQRST, SQ4R, MURDER módszerek jellegzetességeinek bemutatása, kiscsoportos megbeszélés (jellemzőik, szakaszaik, hasonlóságok, különbségek, tetszési idex stb.).
  • Gondolattérkép használatának lehetőségei, előnyei a tanulás során
  • A jó jegyzet, vázlat készítésének fortélyai.. Órán jegyzetelés gyakorlása hallás útján, vázlatírás gyakorlása nyomtatott szakszöveg alapján egyénileg és kiscsoportban, majd a jegyzetek, vázlatok összehasonlítása, tapasztalatok megbeszélése kiscsoportban ill. közösen.
  • Magolás helyett: mnemotechnikai eljárások alkalmazásának előnyei. Memóriafokozó eljárások, praktikák. Az óra a nem értelmes, összefüggő szövegek tanulásához nyújt segítséget néhány hasznos módszerrel. A hallgatók végiggondolják emlékezetük sajátosságait, erősségeit, gyengeségeit, kinek mi segít. Az órán 20 értelmes illetve értelmetlen szóból álló listákat tanulnak, különböző mnemotechnikai eljárásokat kipróbálva, a tapasztalatokat megbeszélik.
  • Hasznos tanácsok a szóbeli és az írásbeli vizsgára való felkészüléssel kapcsolatban. Társas lehetőségek a tanulásban, tanulópárok, tanulóműhelyek. Az óra kifejezetten a vizsgára való felkészülést segíti. Az órán megvitatják az írásbeli és szóbeli vizsgák közötti különbségeket, a két vizsgatípus által elvárt tanulás különbségeit, hasznos tanácsokat kapnak (- adnak) a felkészüléshez. A tanulás társas lehetőségeit kipróbálják az órán.
  • Szorongás, tesztszorongás, és a „vizsgadrukk” legyőzésének lehetőségei, módszerei. A hallgatók kitöltik a Spielberger-féle Állapot- és Vonásszorongás Kérdőívet (STAI). Az órán rövid elméleti bevezető a szorongásról, szorongás és teljesítmény kapcsolatáról. Önreflexiók megbeszélése szorongásról, vizsgahelyzetekről. A kérdőív értékelése, tapasztalatainak megbeszélése. Szorongáscsökkentő módszerek, légzőgyakorlatok, relaxáció kipróbálása.
  • A csoport zárása, eredmények összegzése: a hallgatók önreflexión alapuló beszámolója saját fejlődésükről, csoportdinamika lezárása, értékelés.

 

Követelmények

  • Kurzuson való részvétel, órán lévő aktivitás
  • Beküldendő feladatok: A kurzus minden témájához kapcsolódnak feladatok, melyek közül 4-et tetszőlegesen kiválasztva, a félév végén kell elküldeni. Ezek a feladatok egy értékelési szempontsor szerint pontokat érnek, a végső pontszám beleszámít a kurzusértékelésbe.

 

Irodalom

Kötelező olvasmányok:

Ajánlott irodalom:

  • Csépe Valéria, Győri Miklós, Ragó Anett (). Tanulás-emlékezés, tudás. In:  Általános pszichológia. Osiris Kiadó, Budapest
  • http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_520_altalanos_pszichologia_2/ch06.html
  • Fercsik Erzsébet (2003): Dolgozatírás – felsőfokon, Budapest, Krónika Nova Kiadó.
  • Metzig W. − Schuster M. (2003): Tanuljunk meg tanulni! A tanulási stratégiák hatékony alkalmazásának módszerei, Budapest, Medicina.
  • Mundsack, A. − Deese, J. − Deese, E. K. (2006): Hogyan tanuljunk? Kulcs a sikeres tanuláshoz, Budapest, Panem.
  • Schlögl Attila (2000): Az ember feje nem káptalan? Emlékezetfejlesztés, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó.
  • Schuster, M. (2005): Vizsgadrukk. A vizsgára történő felkészülés legeredményesebb módszerei, Budapest, Medicina
  • Tordai Zita (2015). Tanulás és személyiségfejlesztés I.
  • Zimbardo, P. – Boyle J. (2012): Az időparadoxon. Budapest, HVG Kiadó Rt.

Tantárgy kredit

0

Tantárgykód

LBP_PS908G2

Kurzus típusa

Levelező tagozat / Correspondence Course

Tantárgyleírás (file)